Akrylmaling

Akrylmaling er et hurtigtørrende medie, der helt basalt består af farvepigmenter, en akrylbinder samt en vifte af forskellige tilsætningsstoffer - om end dette sidstnævnte ikke altid er tilfældet. Dette lyder umiddelbart som en forsimpling, men dette skyldes, at akrylmaling produceres i mange kvaliteter, af mange producenter og at de forskellige produkter ikke altid deklarerer, hvad samtlige tilsætningsmidler i deres produkter er. 

I Stelling sørger vi naturligvis kun for at have kvalitetsprodukter, der netop udvælges efter kvaliteten og mængden af pigmenter, at binderen fungerer som den skal - ideelt set skal denne være smidig, transparent og besidde stor styrke - samt produkter med få eller ingen tilsætningsstoffer.

De fleste typer af akrylmaling er vandbaserede, men på trods af dette er akrylmaling vandresistent efter endt tørretid og nogle akryllinjer opnår denne egenskab efter helt ned til 15-20 minutters tørretid. Dette leder til en arbejdsproces, hvor hastighed, fleksibilitet, intuition og kreativitet er i højsædet.

En anden helt unik karakteristika ved akrylmaling er, at alt efter hvor meget konsistensen ændres gennem fortyndelse med vand, eller fuldstændig forandres via brug af medier og/eller gels, desto mere opnår akrylmalingen særlige egenskaber fra henholdsvis akvarel, gouache eller oliemaling. 

Vi kan i Stelling derfor godt lide at sige, at akrylmaling er lidt af en kamæleon, men omvendt kan akrylmaling også opnå helt unikke egenskaber ved brug af gels og medier, som ikke fås i noget andet produkt.

Kombinationen af enorm fleksibilitet, hurtig tørretid og en sikker og nem profil gør dette produkt til en af vores topsællerter og vi anbefaler alle med et kreativt gen- øvede såvel som begyndere - til at prøve kræfter med denne type af maling.

 

Historien bag

Akrylmalingens historie starter i Tyskland i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor Otto Röhm og forretningspartneren Otto Haas opfandt og patenterede et hav af vigtige produkter. Vigtist af disse i dette henseende blev udviklingen af akrylharpiks og sidenhen den første “sande” akryliske emulsion, altså kemiske sammensætning specifikt designet til brug som maling. 

Med udgangspunkt i disse landvindinger indenfor kemi udvikledes der på kort tid akrylmalinger baseret på mineralsk alkohol og efter yderligere eksperimentation og udvikling blev vandbaserede akrylmalinger sidenhen tilgængelige.

Disse tidlige akrylmalinger, der blev solgt under navnet latexmaling,  blev udviklet til inden- og udendørsmaling af huse og var tiltænkt industriel brug, men lynhurtigt blev de kunstneriske muligheder forsøgt undersøgt og udviklet, hvilket ledte til det hav af produkter, vi har adgang til i dag.

Der er altså tale om et ret moderne medie - i hvert fald, når vi sammenligner med akvarel og oliemaling, hvor sidstnævnte trækker tråde helt tilbage til renæssancen.

Akrylmalingen kom af samme grund til at blive bannerfører for det 20. århundredes nye kunstretninger, der reflekterede den moderne virkelighed: abstrakt ekspressionisme, fotorealisme og popkunst opstod eller udviklede sig i denne smeltedigel og  akrylmalingen blev et foretrukkent medie for mange udøvere, der hurtigt lærte at værdsætte dets unikke egenskaber.

 

Klassificeringer

Artist

“Artist” er hver producents mest eksklusive og dyreste kvalitet af akrylmaling. Kvaliteten er kendetegnet ved enorm høj pålidelighed - både i forhold til stabilitet og holdbarhed - samt hvor farveægte den er. Derudover indeholder Artist-serier et enormt højt mængde farvepigmenter og nogle helt fantastiske bindere. 

Dette giver en meget slagkraftig effekt, hvorfor du ofte vil “dæmpe” din Artist akrylmaling gennem fortyndning med vand og/eller et medium samt blande den med andre farver, men du har altså også muligheden for at skabe værker med en eksplosion af dynamiske og intense farver ved at bruge produktet direkte fra bøtte eller tube.

En anden fordel ved Artist er, at du ikke skal bekymre dig, når du blander to eller flere farver. Dette er med til at adskille Artist-kvaliteten fra Studio, hvor visse meget kostbare pigmenter erstattes af billigere og såkaldte “hues”, på dansk nuancer, kreeres. Disse ligner det ønskede pigment tilstrækkeligt godt, men kan give ændrede resultatet under blanding af farver.

I Artist-serierne vil produkterne typisk prissættes efter, hvor dyrt det enkelte farvepigment måtte være. Derfor vil du ofte se visse gule, røde og blå farver være en del dyrere end eksempelvis jordfarver samt hvid og sort.

 

Studio

“Studio”, eller “student” som det også nogen gange er kendt under, er en billigere klassficering end “Artist” og den almindelige visdom er, at disse er prisvenlige alternativer kan bruges under udarbejdelsen af studieværker og/eller i læringssituationer, hvor der skal slynges megen akrylmaling på et lærred i en fart og det vil være for kostbart at bruge Artist. 

Selvom der altså er tale om et billigere produkt med færre pigmenter og en mindre god binder, så kan du sagtens bruge disse serier til dine færdige værker - også som professionel kunstner. Det er bare vigtigt at være bevidst om, at der er tale om en anden kvalitet end Artist.

Som det er tilfældet med “storebroderen”, så er ikke alle pigmenter født lige. Du vil derfor til tider opleve, at produkter i Studio-serierne har en forskellig mængde farvepigment i sig samt at udvalgte farver slet ikke fåes i Studio-kvalitet, da pigmenterne simpelthen er for kostbare til en mere prisvenlig serie. Disse eksotiske eller sjældne farvepigmenter erstattes af billigere alternativer - såkaldte hues, der ligner til forveksling, men som i nogle tilfælde har ændrede egenskaber grundet den ændrede sammensætning.

 

Varianter

Akrylmaling kommer i mange varianter, så du altid kan finde et produkt, der passer til lige præcis dit behov. I Stelling store udvalg kan du finde:

  • Heavy Body, der som navnet hentyder til har en tykkere konsistens og som egner sig godt til impastoteknikken eller andre situationer, hvor malingen gerne må “stå op” på lærredet samt vise individuelle penselstrøg og/eller brug af paletkniv.
  • “Medium viskositet”, der kendes under navne som Soft Body, Fluid og High Flow, der bibeholder det samme høje pigmenttal fra Heavy Body, men kommer i en mere flydende udgave. Disse er særligt velegnet til brug i airbrush.
  • Open, en type af akrylmaling udviklet af GOLDEN, der besidder kvaliteter fra oliemalingen. Du vil derfor kunne arbejde med den samme farve i meget længere perioder end en traditionel akrylmaling.
  • Iridescent, pearl og interference-serier har deres pigmenter blandet med mica- eller sågar bronzepulver, hvilket skaber unikke og meget smukke effekter, hvor farven kan reflektere lys, skinne som nyslåede mønter eller ændres helt; alt efter om den males over hvid eller sort.

 

Særlige egenskaber

Akrylmalingens største styrke og bedste kendetegn er dens fleksibilitet. Vi har allerede beskrevet, hvordan den kan fortyndes, tilføjes medier eller gels og på den måde “efterligne” andre medier, bruges til at overmale hvad som helst - sågar udendørs - eller endda blandes frit med andre medier, men det er ikke alt.

Akrylmaling er med sin vandfasthed velegnet som underliggende lag i et projekt med flere medier - det der populært kaldes mixed media. Når nu vi er ved dette emne, så skal det også nævnes, at du sagtens kan iblande sand, ris eller andet materiale til din akrylmaling. Denne teksturerede maling bruges blandt andet til at skabe livagtige miljøer i figur- og modelhobbyen..

Teknikmæssigt har du også et væld af muligheder. Fra de allermest avancerede og teknisk enormt krævende til de mere intuitive og begyndervenlige som eksempelvis drybrushing (tør pensel på et tørt lærred), fingermaling, der er nøjagtig hvad du tror det er eller “pouring”, hvor særlig akrylmaling som GOLDENS Fluid-linje eller maling tilsat Pouring Medium hældes udover dit projekt fra en beholder og derved skaber fascinerende, unikke og organiske effekter.

Og igen, alle disse teknikker og medier kan selvfølgelig kombineres i dit projekt. Det er kun din fantasi, der sætter grænsen.

 

Hvorfor vælge akrylmaling over oliemaling

Den umiddelbare fordel er den korte tørretid. Det muliggør større produktivitet på det enkelte projekt, da der ikke opstår unødig ventetid mens malingen skal have tid til at tørre. Omvendt betyder den korte tørretid samtidig, at du ikke så let kan kan arbejde med eksempelvis en våd-i-våd-teknik. 

Hvis du overvejer at skifte fra oliemaling eller bare gerne vil kunne arbejde længere med den samme farve, så har du mulighed for at forlænge tørretiden ved brug af en retarder eller ved at vælge et produkt fra en Open-serie som eksempelvis denne fra Golden.

En anden styrke ved akrylmaling er, at den holder længere og ikke gulner. Derudover besidder akrylmaling en langt højere naturlig elasticitet, hvilket i praksis betyder, at du ikke skal bekymre dig om krakelering, eller hvor “fed” eller “mager” en given farve er. Læs mere om “fed-over-mager” i vores afsnit om oliemaling her.

Maler du med olie er det nødvendigt at dække den malede overflade med en grunder, så oliemalingen ikke siver igennem og rådner denne. Med akrylmaling er dette ikke nødvendigt ved mindre du arbejder på træ eller andre materialer, der suger megen væske eller er enormt porøse. I Stelling anbefaler vi dog som hovedregel altid, at du gør brug af en grunder - særligt hvis du maler på andre overflader end et traditionelt lærred. Se for eksempel disse lækre gessoer fra GOLDEN og Vallejo, der er særligt velegnede  til dette formål.

Endelig skal det nævnes, at langt hen af vejen kan du nøjes med at bruge vand til fortynding af malingen. Dette gælder også for den efterfølgende rengøring af pensler og arbejdsområde, der klares i et snuptag med varmt vand og lidt sæbe. Er akrylmalingen tørret helt ind - eksempelvis på din palette - kan denne let og ubesværet skrabes af med en kniv.

Derfor anbefaler vi akrylmaling over oliemaling til dig, der er klimabevidst, døjer med allergier, arbejder i hjemmet eller gerne bare vil kunne sidde ved køkkenbordet og arbejde uden at skulle bekymre dig om brugen af opløsningsmidler eller andre giftige kemikalier.

 

Hvorfor vælge akrylmaling over akvarelmaling

Når det komme til forskellen mellem akrylmaling og akvarel, så vil opmærksomheden hurtigt drejes mod opacitet kontra transparens samt genaktivering af akvarel overfor vandfastheden af akryl.

I forhold til første forskel, så har vi allerede beskrevet, hvordan akrylmaling kan gøres utrolig flydende og bruges til at skabe akvarellignende effekter, men i dens “lige-ud-af-bøtten”-tilstand vil den gennemsnitlige akrylmaling have langt højere dækevne og langt mindre gennemsigtighed end en given akvarelfarve. Dette betyder i praksis, at du kan bygge dit projekt “lag-på-lag” ved brugen af akrylmaling med særlig høj dækevne uden at skulle bekymre dig om synligheden af underliggende lag af maling. Denne egenskab forstærkes ved flere tynde lag af maling ovenpå hinanden.

Sidstnævnte forskel er mere et spørgsmål om særlige kvaliteter ved hvert medie end en egentlig fordel ved valget af den ene over den anden. 

Arbejder du med akvarel, ved du sikkert allerede, at et værk kan genaktiveres med vand og at du sågar kan bruge denne egenskab som et viskelæder. Dette er bestemt ikke tilfældet for akrylmaling, der så omvendt kan overmales igen og igen uden at du skal frygte, at underliggende lag af maling pludselig “bliver levende”, udværes eller blandes. 

En rigtig smart løsning på dette spørgsmål er naturligvis at bruge begge medier - en teknik, der kaldes mixed media og som beskrevet ovenfor er en anden af akrylmalingens mange styrker.

Faldende orden
Vis som Gitter Liste

Varer 1-12 af 54

Side
pr. side
Faldende orden
Vis som Gitter Liste

Varer 1-12 af 54

Side
pr. side